Od czasu inwazji na Ukrainę UE nałożyła już 13 pakietów sankcji na Rosję, które mają osłabić jej zdolność do dalszego finansowania wojny. Najdotkliwsze z nich to m.in. sankcje technologiczne czy unijne embargo na import ropy oraz produktów ropopochodnych z Rosji drogą morską. Jednak gaz z tego kierunku, który przed wojną płynął do Europy m.in. gazociągiem Nord Stream, dotąd oficjalnie nie został objęty sankcjami.
Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
Chiny są "bardzo zaniepokojone" wszczęciem przez Komisję Europejską dochodzenia w sprawie domniemanego subsydiowania przez rząd w Pekinie dostawców turbin wiatrowych - przekazała w środę rzeczniczka chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Mao Ning.
Indie złapały wiatr w rafineryjne żagle po wprowadzeniu sankcji na handel z Rosją i ograniczeniu importu rosyjskiej ropy przez państwa UE. Szczególnie dobry biznesowo był rok 2022. Również w 2023 r. nie było najgorzej. Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę wywiadowczą Kpler, import ropy naftowej do Indii wzrósł w marcu 2024 r. do 5,2 mln baryłek dziennie.
Rumunia i Ukraina pracują nad porozumieniem, które będzie dotyczyło współpracy na rzecz bezpieczeństwa i jest negocjowane w duchu deklaracji państw G7 z lipca 2023 roku, jednak nie będzie zawierać gwarancji – ocenia w rozmowie z PAP ekspert ds. bezpieczeństwa Claudiu Degeratu.
Administracja USA nałożyła sankcje na zarejestrowaną w Zjednoczonych Emiratach Arabskich firmę transportową Hennesea oraz 18 należących do niej statków za transport rosyjskiej ropy naftowej po cenie wyższej od limitu, wyznaczonego przez państwa G7 i UE.
Kontrolowany przez chiński kapitał strategiczny port w Taranto na południu Włoch ma zostać, z poparciem USA, "odbity" przez polskie konsorcjum, które ma zainwestować w nadbrzeże 60 mln euro - napisał w czwarte dziennik "La Verita".
Zachodnie media donoszą, że UE planuje umożliwić duńskim władzom kontrolowanie rosyjskich tankowców przepływających przez Cieśniny Duńskie. Jest to kolejny element zaostrzania sankcji przeciwko rosyjskiemu eksportowi ropy.
Porty brytyjskie po kryzysie 2008-2009 znalazły się na równi pochyłej. Po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE i pandemii Covid działały ze zmiennym szczęściem. W niektórych portach przeładunki nawet rosły. A ponieważ porty są zwierciadłem gospodarki, przegląd ich statystyk daje dobry obraz tego co dzieje się z gospodarką Albionu po opuszczeniu Unii Europejskiej.
Pomimo sankcji i pułapów cenowych, nałożonych przez grupę największych gospodarek świata zachodniego (G7), Rosja w dalszym ciągu korzysta z transportu krajów Unii Europejskiej i G7, by eksportować ropę naftową - informuje we wtorek agencja Bloomberga. Grupę G7 tworzą: USA, Kanada, Japonia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy i UE.
Baltic Business Forum: Metinvest dostrzega możliwości wzrostu efektywności tranzytu przez Polskę
Equinor odkrył złoża ropy naftowej w odwiercie na polu Svalin na Morzu Północnym
Ekologiczna katastrofa na Hvarze; statki zmieniają plaże w szamba
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Magdalena Kryszewska
Zakończono poszukiwania surfera zaginionego na Bałtyku
Ataki Huti nie ustają. Nie ma pomysłu na zakończenie kryzysu żeglugi?